Online marketing voor je restaurant: welke platformen kun je het beste gebruiken?
Ik heb in de loop der jaren in veel verschillende horecagelegenheden mogen werken. Bij bijna alle bedrijven waar ik heb gewerkt is het mij opgevallen dat er weinig tot geen gebruik wordt gemaakt van online marketing.
Het is niet dat een restaurant geen social media heeft, maar de content die wordt geplaatst is nauwelijks efficiënt en valt eigenlijk nooit op. Het heeft in mijn ogen nauwelijks een toegevoegde waarde.
En dat is zo jammer, want we leven nu eenmaal in een tijdperk waarin je zoveel leuke dingen kunt doen met online marketing in relatie tot je eigen horecaonderneming. Je kunt op zoveel leuke manieren de interactie met je (potentiële) gasten verbeteren en tot het onderbewustzijn van deze mensen binnendringen, zodat ze vroeg of laat een keer bij je komen eten of drinken.
Maar stel, je wilt een slag gaan slaan in de wereld van online marketing. Op welke kanalen ga je je dan focussen? In dit blog neem ik je mee naar de kanalen waar ik persoonlijk een voorstander van ben.
Online marketing en horeca: waarom je hier energie in wil steken…
Ik ga je in het kort mijn kijk delen op de relatie tussen online marketing en de horeca en waarom ik vind dat je hiermee moet beginnen.
Laten we vooropstellen dat de kwaliteit van eten en drinken en een goede service van groot belang zijn en de belangrijkste sleutel zijn voor een succesvolle onderneming. Maar ondernemers laten tegelijkertijd zoveel kansen liggen door zich niet te focussen op online marketing.
Met online marketing kun je een band creëeren met je volgers en je kunt werken aan de uitstraling van je bedrijf. Je kunt een gevoel creëeren en van je onderneming een betrouwbare plek maken voor je gasten.
Met online marketing kun je letterlijk onder de aandacht komen, terwijl je gasten geeneens fysiek in je restaurant aanwezig zijn. Je kunt net het verschil gaan maken, waardoor je gasten een volgende keer voor jouw restaurant gaan kiezen in plaats van voor die van je concurrent.
Mensen bewaren je locatie ter inspiratie
En dat niet alleen. Mensen vinden het leuk om hippe restaurants op te slaan, zodat ze deze later kunnen bezoeken. Zeker als je in een toeristische omgeving woont kan je dit enorm veel opleveren.
Laat ik voor mijzelf spreken dat als ik een leuk restaurant in Amsterdam wil opzoeken, ik zou kiezen voor het restaurant met een Instagram kanaal dat mij aanspreekt. Als ik zie dat het account actief is, dat er leuke en goede foto’s en video’s opstaan, dat het door veel mensen wordt gevolgd en dat er veel goede recensies zijn, dan heb je mij binnen.
En ik denk dat dat voor heel veel mensen zo geldt.
Welke platformen moet ik gaan gebruiken voor mijn horecaonderneming?
Maar welke platformen kun je dan gebruiken?
Ik ben het meest gecharmeerd van:
- Instagram;
- TikTok;
- LinkedIn;
- Nieuwsbrieven;
- SEO.
En ik leg je uit waarom.
Laten we beginnen met Instagram, misschien wel het bekendste platform op dit moment. Voor de online marketing van je horecaonderneming ben ik een groot voorstander van Instagram.
Via Instagram kun je gemakkelijk viraal gaan en je content op een leuke en informatieve manier overbrengen naar je (potentiële) gasten. Je hoeft geeneens honderden volgers te hebben om toch onder de aandacht te komen bij Instagram-gebruikers en dat maakt het super efficiënt.
Instagram reels zijn in mijn ogen de beste manier om de uitstraling en het gevoel van je restaurant over te brengen, zeker als je het persoonlijk maakt door je personeel in de video’s te betrekken.
En wist je dat je dat al heel eenvoudig kunt doen? Je hebt geen dure camera’s en een dure microfoon nodig om leuke video’s te maken en je hoeft ook niet dagenlang te brainstormen om leuke content te bedenken.
Mocht je openstaan voor leuke content op Instagram, dan kan ik je helpen. Ik heb een dienst ontwikkeld waarmee ik Instagram reels voor je kan filmen en bewerken.
TikTok
Ik ga je eerlijk zeggen dat ik geen TikTok account heb, omdat ik er niet veel mee heb. Maar dat zegt niks over de potentie van dit platform. Met TikTok kun je wel degelijk leuke content publiceren voor je horecaonderneming.
Eigenlijk is het principe hetzelfde als Instagram waarbij je je in mijn ogen vooral moet richten op het filmen van video’s. Door humoristisch, informatieve en leuke video’s te maken geef je een kijkje achter de stermen en mensen blijven je video’s daardoor onthouden.
Ik geloof in de kracht van Linkedin voor je horecaonderneming, omdat je hier een ander publiek bereikt dat met andere intenties content consumeert.
LinkedIn heeft voor mij niet het doel om gasten in je restaurant te krijgen (ook al lever je daar onbewust een bijdrage aan). Je kunt je content met LinkedIn persoonlijker maken, leuke verhalen delen en door het algoritme van LinkedIn leuke connecties opbouwen die je content graag willen lezen.
Instagram is in die zin een stuk vluchtiger dan LinkedIn. Met LinkedIn kun je veel sneller verhalen delen en gemakkelijk nieuwe mensen leren kennen. En je hoeft je connecties geeneens persoonlijk te kennen. Het feit dat mensen je content lezen maakt dat je werkt aan de naam van je bedrijf.
Voor iemand die aan de andere kant van Nederland woont is dat misschien van ondergeschikt belang, maar het algoritme is slim genoeg om mensen te bereiken uit de wijde omgeving van je restaurant.
Schrijf mooie content en publiceer dit structureel en werk onbewust aan de naam van je bedrijf.
Nieuwbrieven
Het is echt waar, maar nieuwsbrieven zijn nog steeds hot. Veel ondernemers denken dat een nieuwsbrief schrijven iets van twintig jaar geleden is, maar niets is minder waar.
Uiteraard gaat het niet over nieuwsbrieven die je via de post verzendt (al geloof ik trouwens dat dit een fantastisch manier van marketing is), maar het gaat over nieuwsbrieven via de mail.
Waarom zou je dat doen? Mensen die zich voor je nieuwsbrief hebben ingeschreven, die hebben dat bewust gedaan. Zij vinden het oprecht leuk om eens in de week of eens in de maand iets van je te horen via de mail.
Onderschat niet dat gasten echt een gevoel bij je onderneming kunnen hebben. Je hebt niet voor de grap vaste gasten die dagelijks of wekelijks bij je terugkomen. Zij voelen zich veilig en comfortabel in je omgeving.
Met nieuwsbrieven kun je persoonlijk contact leggen en in verbinding blijven met je gasten, ook al zijn ze niet fysiek in je restaurant aanwezig.
SEO
Heb je weleens van SEO gehoord? SEO gaat over het vindbaar worden op Google. Met een goede SEO-strategie kom je op verschillende zoekwoorden hoog in de zoekmachines te staan, waardoor je zichtbaar wordt met je website.
Stel, mensen zoeken naar een leuk restaurant in Groningen. Dan krijgen ze tientallen suggesties van bedrijven via externe websites, zoals Tripadvisor. Hoe zou het zijn dat jij met jouw website daar komt te staan?
Hoe pak je dat dan aan? Door creatieve blogs te gaan schrijven bijvoorbeeld. Je hoeft niet alleen maar over eten en drinken te schrijven. Je kunt ook een blog schrijven met het onderwerp: ”Dit moet je gedaan hebben in Groningen”, om vervolgens de bierproeverij te belichten die jij met je horecaonderneming te bieden hebt.
Of ben jij het restaurant waar mensen met een glutenallergie kwalitatief en veilig kunnen dineren? Word vindbaar in Google voor mensen die hier specifiek naar zoeken en haal op deze manier je gasten binnen.
En Facebook, Snapchat en YouTube dan?
Facebook is ouderwets en achterhaald. Natuurlijk kun je je gaan focussen op Facebook, maar waarschijnlijk bereik je daar alleen een oudere generatie mee en ik denk niet dat je je daar op wil focussen.
Je kunt je op Snapchat gaan focussen, maar dat heeft niet mijn voorkeur. Met Snapchat kun je niet gemakkelijk viraal gaan, zoals je dat wel met LinkedIn en Instagram kunt. En dat wil je eigenlijk niet, want je wil met je content zichtbaar worden bij mensen die in de stad of het dorp wonen (of omgeving) waar jij als restaurant gevestigd bent.
En YouTube? YouTube is een geweldig platform en eerst dacht ik dat YouTube niet zo interessant zou zijn voor je horecaonderneming, maar op het moment van typen springen er honderden ideeën voorbij wat je met YouTube zou kunnen doen in relatie tot je horecaonderneming.
YouTube vraagt alleen meer tijd en energie en de vraag is of je daar op dit moment op zit te wachten.
Online marketing voor je restaurant: ja of nee?
Het is niet de vraag óf je online marketing moet gaan gebruiken voor je horecaonderneming, het is meer de vraag welk platform je daarvoor gaat gebruiken. Ik geloof in de kracht van TikTok, LinkedIn, Instagram, nieuwsbrieven en SEO.
Wil je daar meer over weten? Denk je dat ik je kan helpen? Of wil je op een andere manier met mij samenwerken?
Online vindbaar worden
met je restaurant?
Wil je niet alleen op locatie gevonden worden, maar ook online? Wil je je gasten via online marketing binnenhalen of een sterkere band creëren met je vaste gasten? Ik kan je helpen!
Met twaalf jaar horeca-ervaring en ervaring in de online marketing kan ik je adviseren over online marketing en een strategie voor je bepalen. Met de strategie die ik heb uitgeschreven kun je online aan een sterke fundering van je restaurant werken.
Wil je onder de aandacht komen van toeristen? Wil je zakelijke ruimtes vaker verhuren voor zakelijke bijeenkomsten? Wil je beter gevonden worden als trouwlocatie? Ik kan je helpen!