Untappd inzetten in je online marketing: waarom liggen hier kansen?
Ik sprak laatst een ondernemer en ik vroeg aan hem of hij ook bekend was met de app Untappd. Hij keek mij verbaasd aan en gaf aan dat hij er nog nooit van gehoord.
Vervolgens liet ik hem zien dat er in zijn restaurant zeer actief gebruik werd gemaakt van deze app en daarna vroeg hij zich af waarom hij hier nog nooit mee in aanraking was gekomen. Zeker toen ik hem vertelde waar de kansen liggen bij deze app.
Maar, wat is Untappd dan precies en hoe kun je daar als horecaonderneming gebruik van maken? En is het daarnaast relevant voor alle willekeurige horecaondernemingen? In dit blog vertel ik er meer over.
Wat is Untappd?
Met Untappd kun je bieren inchecken op het moment dat je ervan drinkt en vervolgens kun je deze check-ins en de locatie waar je een bier hebt ingecheckt met je vrienden in de app delen.
Je kunt Untappd vergelijken met een digitaal paspoort, maar dan in het bijzonder voor bier. En met bier heb ik het praktisch over alle bieren in de wereld. De meest onbekende bieren zijn terug te vinden in de app en de database is gigantisch groot.
Wat kan een bierliefhebber met untappd?
Er zijn nog meer functies die voor de bierliefhebber in de app worden aangeboden. Om het overzichtelijk te maken noem ik ze allemaal op.
Bier inchecken
- Je kunt bieren inchecken (hoeven niet enkel unieke bieren te zijn).
- Je kunt hier een foto bij toevoegen.
- Je kunt je bier vervolgens beoordelen.
- Je kunt de serveerstijl toevoegen (drink je van een getapt biertje of uit een fles of blik?).
- Je kunt je vrienden taggen.
- Je kunt een locatie toevoegen (thuis, bij je vrienden of in een restaurant).
- Je kunt een smaak toevoegen (zoet of juist erg bitter?).
- En je kunt een aankooplocatie toevoegen.
Informatie over een specifiek bier
- Je kunt bieren aan een lijst toevoegen, omdat je hem in de toekomst wil drinken.
- Je kunt bij een specifiek bier zoeken of het bier in de omgeving verkrijgbaar is.
- Je kunt meldingen ontvangen van een brouwerij.
- Je kunt alles lezen over een specifiek bier. Waar wordt hij gebrouwen? Wat is de geschiedenis van het bier? Hoevaak wordt een bier maandelijks ingecheckt? Hoe wordt de bier wereldwijd beoordeeld?
Informatie over brouwerijen
Je kunt ook uitgebreide informatie terugvinden over verschillende brouwerijen:
- Waar is de brouwerij bijvoorbeeld gevestigd?
- Wat is het verhaal van de brouwerij?
- Hoevaak worden er bieren ingecheckt van deze brouwerij?
Informatie over een locatie
Belangrijk voor je horecaonderneming: bierliefhebbers kunnen locaties terugvinden. En daar wil je als restaurant natuurlijk tussen staan.
Wat daar de voordelen van zijn? Daar kom ik later op terug in mijn blog.
Andere functies
Tot slot kunnen gebruikers van Untappd de omgeving ontdekken, zo kunnen gebruikers op de kaart brouwerijen en locaties terugvinden.
Daarnaast kunnen gebruikers locale badges verdienen, een overzicht krijgen van aankomende evenementen (waar je als bedrijf dus tussen kunt staan), de meest populaire bieren terugvinden, de meest populaire locaties in de buurt ontdekken en een overzicht krijgen van de best beoordelen bieren en brouwerijen.
Kortom, een waslijst vol aan mogelijkheden en kansen. En met een database van 800.000 bieren en 11 miljoen gebruikers blijft het bedrijf groeien.
DE voordelen van untappd voor je horecaonderneming
Untappd is er niet alleen voor de bierliefhebbers. Ook als horecaonderneming kun je profijt halen uit Untappd.
Als locatie toegevoegd worden
Allereerst kunnen de bierliefhebbers je bier op een locatie inchecken. Dat wil zeggen dat als ik een bier op jouw terras wil inchecken, ik ook de naam van je restaurant kan opzoeken en deze vervolgens als locatie kan toevoegen.
Hier was de ondernemer die ik sprak zo verbaasd over, want hij zag dat er onder zijn bedrijfsnaam bewegingen in Untappd waren, terwijl hij er zelfs geen weet van had. Dat is dus gratis reclame!
Tegelijkertijd heb je natuurlijk niet veel aan enkel en alleen een foto van een bier die je gast heeft gemaakt. Daar is meer voor nodig.
Een bedrijfsprofiel aanmaken
Veel interessanter is om gebruik te maken van Untappd for Business.
Met Untappd for Business kun je als horecaonderneming je eigen bedrijfsprofiel aanmaken. Dat draagt bij aan je professionele uitstraling en dat maakt meer impact bij iedereen die gebruik maakt van Untappd.
Ik neem als voorbeeld Café de Zwaan in Maastricht. Café de Zwaan heeft een bedrijfsprofiel op Untappd (alle credits voor dit bedrijf, ik heb als gast erg goede ervaring met dit bedrijf) en heeft een zeer professionele uitstraling opgebouwd.
Zo zijn ze geverifieerd, is er een logo toegevoegd, vind je een volledige menukaart van bieren die worden aangeboden, vind je bedrijfsgegevens terug (website, adres en telefoonnummer) en heb je een overzicht van de openingstijden van dit bedrijf.
Kortom, een rijkelijk gevuld bedrijfsprofiel waarbij je als bedrijf ook nog relevante evenementen kunt toevoegen. Daarnaast kunnen gebruikers zich abonneren op je locatie, zodat ze op de hoogte blijven van veranderingen in je biermenu bijvoorbeeld.
Andere functies in Untappd als horecaonderneming
Als ik alles samenvat, dan kun je het volgende met Untappd:
- Je kunt gebruikmaken van de database met meer dan 3 miljoen bieren om snel je menu samen te stellen en te publiceren op je website, digitale menu’s en de Untappd-app.
- Je werkt aan je online zichtbaarheid van dat wat je aan te bieden hebt en op die manier kun je nieuwe gasten binnenhalen.
- Je mag gebruikmaken van de sjablonen van Untappd om je eigen menu’s te ontwerpen en deze aan te appen voor je website, bijvoorbeeld.
- Je kunt je eigen bedrijfsprofiel aanmaken en deze vullen met informatie over je bedrijf.
- En zoals eerder vermeld: je kunt je gasten op de hoogte houden door rechtstreeks met hen in contact te komen in de Untappd-app via check-ins, evenementen, delen op sociale media en meer.
Met het doel?
Om aan je online uitstraling te werken en onder de aandacht te komen van de vele gebruikers op Untappd. Een verzorgde en actieve uitstraling geeft vertrouwen en het draagt bij aan een positieve ervaring van je potentiële gast.
En het leuke is, je hebt er niks mee te verliezen.
Is Untappd interessant voor mijn type onderneming?
Ik denk overigens niet dat Untappd voor alle horecaondernemingen interessant is.
Als je namelijk een wijnbar hebt, dan is Untappd minder relevant. Dan kun je je beter focussen op de app Vivino.
Heb je een heel chique restaurant waar je nauwelijks bieren verkoopt? Ook dan moet je je afvragen of Untappd de doelgroep is die je wil bereiken.
Veel interessanter is Untappd voor bedrijven die een rijk assortiment aan bieren in huis hebben of die bierliefhebbers graag in huis halen. Heb je een horecaonderneming waar elke avond uitgebreid gasten komen borrelen? Dan kan Untappd erg interessant zijn.
Zeker als je bedrijf gevestigd is in een drukke en toeristische stad. Dat betekent niet dat je geen gebruik van Untappd hoeft te maken als je in een klein dorp gevestigd bent, maar ik denk dat het in een grote stad een stuk makkelijker zal gaan.
Haal ik met Untappd nieuwe gasten binnen?
Stel, je ziet in de app twee bedrijven staan.
De een ligt op 800 meter afstand, de ander op 600 meter. Ze liggen praktisch naast elkaar.
Maar het ene bedrijf heeft alles rijkelijk ingevuld: openingstijden, een logo, is geverifieerd, heeft een complete menukaart van de drankjes die worden aangeboden, en je ziet dat andere gasten actief biertjes hebben ingecheckt. Het andere restaurant heeft niets ingevuld: geen adresgegevens, geen logo, niet geverifieerd, geen openingstijden, geen menukaart, en ze reageren niet op interacties van gasten via de app. Waar kies je dan voor?
Ik zou altijd kiezen voor het bedrijf dat aan de uitstraling heeft gewerkt, waar ik een bepaald gevoel bij krijg omdat ik foto’s heb gezien, omdat ik het logo heb gezien, omdat ik heb gezien dat ze geverifieerd zijn. Dat geeft een veel betrouwbaarder en prettiger gevoel. Als je moet kiezen tussen twee bedrijven die op minder dan een kilometer van elkaar liggen, dan kies ik natuurlijk voor het bedrijf met een actieve uitstraling.
Het Belang van Untappd voor Horecaondernemers
Het is voor mij onbegrijpelijk dat de meeste horecaondernemingen niets met Untappd doen. De meerwaarde ervan is groot. Untappd is een manier om je gasten een extra beleving te bieden, om hen te betrekken bij wat je doet, en om hen terug te laten komen.
Als je nog niet weet waar je moet beginnen, help ik je daar graag mee. Ik vind het leuk om hierover te sparren en om te kijken hoe we Untappd voor jouw bedrijf kunnen inzetten. Neem gerust contact met me op voor een gratis adviesgesprek, dan kunnen we samen bekijken wat de mogelijkheden zijn.
Online vindbaar worden
met je restaurant?
Wil je niet alleen op locatie gevonden worden, maar ook online? Wil je je gasten via online marketing binnenhalen of een sterkere band creëren met je vaste gasten? Ik kan je helpen!
Met twaalf jaar horeca-ervaring en ervaring in de online marketing kan ik je adviseren over online marketing en een strategie voor je bepalen. Met de strategie die ik heb uitgeschreven kun je online aan een sterke fundering van je restaurant werken.
Wil je onder de aandacht komen van toeristen? Wil je zakelijke ruimtes vaker verhuren voor zakelijke bijeenkomsten? Wil je beter gevonden worden als trouwlocatie? Ik kan je helpen!