Is een SEO strategie belangrijk voor je horecaonderneming?
Online marketing is erg breed. Je kunt er alle kanten mee op. Dat geldt ook voor de horeca. Je kunt je namelijk gaan richten op een strategie voor social media, zoals voor Instagram, Linkedin en/of TikTok en je kunt je gaan focussen op nieuwsbrieven.
Een andere strategie die je kunt gaan volgen is SEO. En ik begrijp dat je mogelijk twijfelt over SEO. Artificial Intelligence (AI) heeft zijn intrede gedaan en de wereld van Google is er totaal anders uit gaan zien (en dat gaat in de toekomst alleen maar anders worden).
In hoeverre is het nog interessant om je dan te richten op SEO? Is dat het investeren nog waard? En wat levert het je dan op? Ook al verandert de wereld van zoekmachines, toch denk ik zeker dat SEO nog van waarde kan zijn. Ook voor je horecaonderneming.
In dit blog leg ik je uit waarom.
Allereerst: wat is SEO?
Heb je weleens van SEO gehoord, maar weet je niet precies wat het is? Voordat we inhoudelijk verdergaan over wat SEO kan betekenen voor je horecaonderneming, leg ik je in het kort uit wat SEO is.
SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization. Met een goede SEO strategie kun je ervoor zorgen dat je met je website hoog in de zoekmachines komt te staan. Doordat je hoog in de zoekmachines komt te staan, klikken mensen als eerste op je website.
Kort samengevat werkt het als volgt:
Als je Google opent, dan heb je een vraag. Mensen stellen hun vraag en krijgen honderden zoekresultaten te zien. Het is de kunst dat je met onderneming bij de eerste resultaten komt te staan en antwoord geeft op de vraag van de bezoeker.
Deze bezoeker krijgt een gevoel bij je onderneming en besluit om op korte- of lange termijn een dienst bij je af te nemen, een product aan te schaffen of, als het over de horeca gaat, voor jouw restaurant te kiezen.
Wat is mijn ervaring met SEO?
Ik geloof in SEO, omdat ik persoonlijk heb ervaren wat het je kan opleveren. Allereerst kom ik uit een ondernemersfamilie waarbij iedereen via SEO aan klanten is gekomen. In andere branches dan de horeca weliswaar, maar daar zit geen onderscheid in.
En ik heb het zelf ook ervaren met een andere website van mij. Ik houd van reizen en heb een enorme groei gemaakt met websitebezoekers nadat ik blogs ben gaan schrijven. Dit reisblog is een hobby van mij, maar als ik een mooie relevante dienst of product had aangeboden, dan had mij dit gegarandeerd klanten en omzetten gegeven.
Het is in mijn ogen ongekend wat je met SEO kan bereiken. Zeker anno 2024 en zeker met de horeca. Want ik kan me goed voorstellen dat je twijfelt door AI en dat SEO daardoor niet meer interessant gaat zijn.
Hoe gaat AI de wereld van SEO veranderen?
Ik neem je even mee naar een voorbeeld waarin ik wil aangeven wat de impact van AI op SEO gaat zijn.
Stel, je bent een specialist in campers. Je hebt jarenlang veel bezoekers op Google gehad, omdat je ooit een blog hebt geschreven over hoe je condensvorming moet aanpakken in je camper. Je stond hoog in de zoekmachines en het heeft je veel klanten opgeleverd.
En toen was daar AI en zag je een flinke daling in je websitebezoekers. Want mensen hoeven hun vraag over condensvorming in de camper niet meer in Google op te zoeken, maar kunnen binnen tien seconden antwoord krijgen van ChatGPT.
Dus ja, AI heeft zeker een negatieve impact op Google gehad en we staan nog maar aan het begin van het AI-tijdperk. Gelukkig is het niet alleen maar negatief. Ik geloof namelijk nog steeds dat een autogarage kan scoren op Google, maar aangezien ik een blog aan het schrijven over SEO en horeca, lijkt me dat niet heel relevant.
Wat voor impact heeft AI op SEO in relatie tot horeca?
De grote vraag is alleen nog, is er een verschil tussen een autogarage en de horeca? Ik denk het namelijk wel.
Het fijne van de horeca is dat het gebonden is aan een locatie. Het uiteindelijke doel is dat je meer gasten in je restaurant gaat krijgen. En daar kan Google nog steeds veel waarde bieden.
Je kunt onderwerpen behandelen en vragen beantwoorden die ChatGPT (nog) niet kan beantwoorden. Ik geloof daarom dat SEO voor je horecaonderneming erg interessant blijft. Zeker als je je gaat richten op specifieke onderwerpen (maar daarover later meer).
Kun je je met SEO onderscheiden?
Je kunt zonder enige twijfel een onderscheid maken met SEO. Er zijn namelijk maar weinig horecaondernemingen die een goede SEO strategie hebben staan. Of anders gezegd, de meerderheid van de horecaondernemingen heeft geeneens een SEO strategie.
Afhankelijk van waar je met je horecaonderneming gevestigd bent, bestaat er een grote kans dat je het enige restaurant bent dat zich met SEO gaat bezighouden. Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat horecaondernemers hier niks mee doen.
Zeker omdat de concurrentie online erg laag is, kun je je supergemakkelijk onderscheiden en gemakkelijk bovenin de zoekmachine komen.
Het enige wat nodig is, is een onderzoek om te achterhalen waar je potentiële gasten naar zoeken op Google. Beantwoord de vraag van je bezoeker, en je hebt mogelijk een potentiële gast in je restaurant zitten.
Wat zijn de voordelen van SEO voor je horecaonderneming?
Dat je je kan onderscheiden met SEO, dat moge duidelijk zijn. Toch wil ik de voordelen nog eens punt voor punt benoemen.
Verbeterde online zichtbaarheid
SEO gaat je helpen bij een verbeterde online vindbaarheid in verschillende zoekmachines, zoals Google. Dat is natuurlijk het belangrijkste voordeel, want potentiële gasten kunnen op deze manier online je horecaonderneming vinden.
Vooral in hele toeristische plaatsen, zoals Amsterdam bijvoorbeeld, kan dit een groot voordeel zijn. Toeristen zoeken zich soms rot om een leuk restaurant te vinden en als je hoog in de zoekmachines staat, dan weet je daar goed op in te spelen.
Meer organisch verkeer
Hoe meer organisch verkeer, hoe beter dat voor je website is. Dan scoor je niet alleen goed met een bepaalde pagina op je website, maar het heeft ook voordelen voor de rest van je website.
Het is gratis!
SEO is gratis en voor de lange termijn, terwijl SEA (adverteren in Google) geld kost en voor de korte termijn resultaten oplevert.
Natuurlijk kun je voor SEA gaan, maar SEO is duurzaam en de resultaten kunnen zich langere tijd aanhouden. Met SEA verlies je al je resultaten op het moment dat je besluit er niet meer in te willen investeren.
Het levert je meer reserveringen op
Waar je ook op gevonden wil worden, maar een goed gevonden website gaat je meer reserveringen en dus een hogere omzet opleveren. Hoog in de zoekmachines staan kweekt vertrouwen. En zeker omdat veel restaurants niet of nauwelijks investeren in SEO.
Voorbeelden van hoe je SEO kunt gebruiken
SEO is op verschillende manieren te gebruiken. Voor je horecaonderneming draait het erom dat je goed gevonden wordt op de juiste zoektermen. Je moet dus inspelen op de vraag van je potentiële gast.
Ik geloof dat online marketing voor Instagram, TikTok, Linkedin of via nieuwsbrieven een toegevoegde waarde kan hebben voor zowel de vaste, lokale gasten als de toeristen die voor het eerst in je stad of dorp komen.
SEO is vooral interessant voor de toerist. Voor de Nederlander die voor het eerst naar Den Bosch gaat, voor de Portugees die een midweek naar Amsterdam gaat of voor een ouder echtpaar dat op fietsvakantie gaat naar Drenthe.
Hoe je daar op in kan spelen? Ik noem wat voorbeelden.
”Glutenvrij eten Amsterdam”
Wat mij erg verbaasd is het volgende.
Ga eens naar de zoekmachine van Google en zoek op de woorden ”Glutenvrij eten Amsterdam”. In de zoekresultaten is er geen enkel restaurant dat je bovenaan in de resultaten gaat vinden.
Dan praten we over Amsterdam, de grootste en meest toeristische stad van ons land. Als restaurants in een stad als Amsterdam dit al niet voor elkaar hebben, dan wil ik niet weten hoe dat in de rest van ons land eraan toe gaat.
Zonde, want in een stad als Amsterdam lopen dagelijks duizenden toeristen rond die de stad niet kennen en iets willen eten. Hier liggen dus kansen. Want als iemand een restaurant wil zoeken waar je goed glutenvrij kan eten, dan kan het je potentiële gasten opleveren als jij hoog in de zoekmachines staat.
Ruimtes verhuren voor feesten of vergaderingen
Heb je een ruimte in je restaurant beschikbaar die je graag wil verhuren voor vergaderingen of besloten feesten? Dan kan een goede SEO strategie je helpen.
Schrijf hier bijvoorbeeld eens een tiental blogs over. Gebruik de juiste zoektermen en zorg ervoor dat je hierop bovenaan staat:
- ”Ruimte huren Zoetermeer”.
- ”Besloten feest vieren Lelystad”.
- ”Vergaderruimtes huren Groningen”.
- ”Babyshower Maastricht”.
- ”Ruimte huren vrijgezellenfeest Hoogeveen”.
Evenementen of feesten in je restaurant promoten
Een ander concreet voorbeeld:
Je organiseert namelijk elke maand een pubquiz in je restaurant. Zorg ervoor dat je je pubquiz promoot en dat mensen je via Google kunnen vinden.
Schrijf een aantal blogs op je website en maak een pagina waarin je je pubquiz van a tot en met z omschrijft. Gebruik de juiste zoektermen en je vergroot maandelijks de kans om je pubquiz te vullen met mensen die je website op Google hebben gevonden.
Wees onderscheidend met een bepaald product
Verkoop jij in je restaurant een biefstuk en wordt de biefstuk alom geprezen door iedereen die bij jou is komen eten? Maak daar gebruik van en onderscheid je als het restaurant van de stad waar je de allerlekkerste biefstuk kunt eten.
Soms hebben je potentiële gasten in een specifiek gerecht. Ze willen perse pizza eten, hebben zin in een lekkere hamburger of zijn volledig gefocust op een lekkere en malse biefstuk.
Maak je website rijk door ook hier content over te schrijven! Schrijf wederom op basis van de juiste zoektermen en zorg ervoor dat je potentiële gasten op jouw website terechtkomen. Grote kans dat ze bij jou een tafel gaan reserveren.
Op andere manieren gevonden worden in Google
Er zijn nog zoveel andere manieren om gevonden te worden in Google.
- Haal gasten binnen die graag op hun laptop willen werken in jouw restaurant.
- Haal gasten binnen met verschillende soorten allergenen, zoals een pinda-allergie bijvoorbeeld. Geef mensen online het gevoel dat ze veilig en lekker in jouw restaurant kunnen eten.
- Onderscheid jij je met de lekkerste cocktails van de stad? Schrijf hierover en word op dit onderwerp zichtbaar in Google!
- Is jouw terras rookvrij? Onderschat niet hoe vaak hierop gezocht wordt. Laat je potentiële gasten het weten.
- Wordt gevonden op zoektermen waar mensen opzoek zijn naar een verwarmd terras.
- Willen je gasten een terras aan het water en kun jij dat je gasten bieden? Dan wil je ook daar op gevonden worden.
Kruip in het hoofd van je gast en je kunt vindbaar worden in Google. Je schrijft over dat wat je potentiële gast zoekt.
Waarom ik vind dat je met SEO aan de slag moet gaan
Ik ben ondertussen een paar jaar actief in de online marketing en heb veel websites geholpen om vindbaar te worden in Google. Dat kan door middel van het schrijven van blogs, maar dat kan ook door alle andere pagina’s op je website goed te optimaliseren, te verrijken en goed in te spelen op de juiste zoekwoorden.
Wat mij opvalt is dat er maar nauwelijks horecaondernemingen zijn die zich hierop onderscheiden. Als ik op bepaalde zoektermen zoek, dan kom ik altijd uit op de website van Tripadvisor of op een toeristenwebsite die een top-10 lijst van restaurants heeft gemaakt.
Goede reclame en daar is niks mis mee, maar eigenlijk wil je met je eigen restaurant bovenin Google staan. Dat zorgt voor vertrouwen en een goede uitstraling voor je bedrijf. Als je de juiste toon weet te raken, dan gaan deze mensen gegarandeerd voor je restaurant kiezen.
Online vindbaar worden
met je restaurant?
Wil je niet alleen op locatie gevonden worden, maar ook online? Wil je je gasten via online marketing binnenhalen of een sterkere band creëren met je vaste gasten? Ik kan je helpen!
Met twaalf jaar horeca-ervaring en ervaring in de online marketing kan ik je adviseren over online marketing en een strategie voor je bepalen. Met de strategie die ik heb uitgeschreven kun je online aan een sterke fundering van je restaurant werken.
Wil je onder de aandacht komen van toeristen? Wil je zakelijke ruimtes vaker verhuren voor zakelijke bijeenkomsten? Wil je beter gevonden worden als trouwlocatie? Ik kan je helpen!