Dit is mij opgevallen in de horeca in Polen (en wat we ervan kunnen leren)
Ik vind het geweldig om te reizen en met de werkervaringen in het buitenland en alle avontuurlijke reizen en stedentrips ben ik op bijzondere plekken in de wereld geweest.
Op het moment dat ik in een ander land ben, dan vind ik het leuk om naar de horeca van het desbetreffende land te kijken. Elk land heeft zijn eigen unieke horecacultuur waarin niet alleen de gerechten op de menukaart centraal staan, maar ook de manier van serveren, gastvrijheid en de uitstraling van het bedrijf.
Zo ben ik op het moment van schrijven net teruggekeerd van mijn stedentrip uit het Poolse Gdańsk. In dit blog wil ik je mijn ervaringen delen met de horeca in Polen, omdat mij dat positief is verrast.
Wat kunnen we van de Poolse horeca leren en in wat kun je de horeca van Polen vergelijken met de horeca van Nederland?
Gdańsk: een bruisende stad
Gdańsk is misschien niet de eerste stad waar je aan denkt als je een stedentrip boekt. Als je denkt aan een stad in Polen, dan denk je aan Krakau en Warschau. Maar juist de minder bekende steden zijn de steden die ik leuk vind om te bezoeken.
Gdańsk is een erg mooie stad waar het toerisme in de afgelopen jaren enorm is toegenomen. Met prachtige oude bouwwerken (met invloeden van Nederland uit het verleden) staat het historisch centrum vol met prachtige bezienswaardigheden.
In de stad zijn mij twee dingen opgevallen:
- Er zijn nauwelijks tot geen winkels in het centrum (alle winkels zijn in een overdekt centrum in de stad te vinden);
- Werkelijk overal in het centrum is een restaurant te vinden.
Gdańsk is een enorm bruisende stad met dagelijks veel toeristen en zoals in alle andere toeristische steden speelt de horeca een belangrijke rol in het centrum van een stad. De horeca in Gdańsk is mij op meerdere manieren opgevallen en dat wil ik graag met je delen.
Elk restaurant heeft duizenden (goede) recensies
Veel toeristen zoeken eerst online naar het restaurant voordat ze ergens gaan zitten. Ze zijn nieuwsgierig naar de foto’s en willen een goede eerste indruk krijgen van het restaurant. Als ik ergens voor het eerst ben, dan ben ik zo’n toerist.
Als we ergens voor een restaurant stonden en het restaurant op Google zochten, dan zagen we bij praktisch alle restaurants duizenden goede recensies. Sommige restaurants tikten zelfs de 20.000 recensies aan!
En dat niet alleen, want de recensies waren ook allemaal goed. Gemiddeld hadden de restaurants op Google 4,7 sterren (van de 5) en je raadt het al: dat gaf ons een goede indruk waardoor we ervoor kozen om in het desbetreffende restaurant te gaan eten.
Je kunt bijna overal goed eten en drinken
Dat de restaurants goede recensies hebben, dat heeft natuurlijk allemaal te maken met de kwaliteit van het restaurant. De kwaliteit van de horeca in Gdańsk is mij erg opgevallen. Overal stonden mooie gerechten op de kaart en overal waren er kwalitatieve producten.
We waren er op allerlei verschillende momenten en bij verschillende soorten restaurants en bars. Of we nu gingen ontbijten, lunchen, dineren of ergens een bier of een cocktail wouden drinken, overal waren we positief verrast over de kwaliteit van de horeca.
Zo zie je maar hoe belangrijk de recensies zijn. Lever je goede kwaliteit, dan komen er goede recensies (zeker als je de gasten vraagt om een recensie te schrijven) en bij goede recensies zijn de gasten er meteen van overtuigd om bij je te komen eten of drinken.
Bedieningsmedewerkers zijn correct en beleefd
Ik was nog nooit in Polen geweest en wist niet wat ik van de cultuur en de bevolking kon verwachten. Ik ging dus met neutrale verwachtingen naar een nieuw land. Wat ons meteen was opgevallen is dat de mensen in Polen erg beleefd zijn voor de medemens en dat was ook te zien in de horeca.
Overal werden we correct en beleefd geholpen door de bediening in een restaurant. We werden in de ogen aangekeken en persoonlijk benadert en we voelden ons over het algemeen overal welkom als gast.
We hebben gasten gezien die een kleine klacht hadden en dat de bediening dit op een zeer correcte en vriendelijke manier hebben opgelost. Iedereen had een lach op het gezicht op het moment dat je werd geholpen.
Elk restaurant is duidelijk over wat er geserveerd wordt
Als we over de straten van Gdańsk liepen en een restaurant zochten, dan was het snel duidelijk wat de focus van een restaurant was en welke producten ze op de kaart hadden staan.
Vaak kon je dit op een afstand al zien of kon je de menukaart van het restaurant op een bord op straat bekijken. Dat er een bord op straat staat, dat is niet uniek. Toch zie je dat in Nederland een stuk minder dan in landen als Spanje, Polen of Frankrijk.
Eigenlijk is dat zonde, want met een verzorgd bord op straat met daarin een mooi opgemaakte menukaart kun je toeristen over de streep trekken. Zeker in toeristische steden als Amsterdam of Utrecht kan dat van grote meerwaarde zijn.
Online duidelijk maken wat je producten zijn
Als wij online zochten naar ”Burger restaurant Gdańsk” of ”Breakfast restaurants Gdańsk”, dan viel het mij op dat restaurants in Gdańsk hier op kunnen verbeteren.
Toen wij specifiek opzoek waren naar een restaurant met goede burgers, was het online soms moeilijk om te achterhalen welke restaurants (goede) burgers op de menukaart hadden staan.
En daarmee laten ze natuurlijk een kans liggen, omdat het restaurant waarschijnlijk duizenden goede recensies hebben staan en als het voor mij in een paar seconden duidelijk was dat ik in een specifiek restaurant een goede burger kon eten, dan hadden ze mij als gast gewonnen.
De structuur in een restaurant was duidelijk
Gdańsk is een hele, hele toeristische stad. Dat levert de restaurant veel nieuwe gasten op, maar vanwege het massatoerisme loop je het risico dat je fouten gaat maken. In Gdańsk is ons dit echter niet overkomen.
Overal werden we snel en goed geholpen. De bediening stond snel aan tafel, de bediening kwam de gerechten snel opnemen, de drankjes stonden snel op tafel en de gerechten waren ook snel klaar. Kortom, we hebben weinig hoeven te wachten.
Wat overigens ook logisch is, want een restaurant doet door de jaren heen veel ervaring op en weet wat het met alle toeristen kan verwachten.
Toch wil ik het wel benoemen, omdat er in sommige restaurants wachtrijen waren en het valt de bediening te prijzen dat ze bij elke nieuwe tafel scherp en correct zijn en nieuwe gasten meteen weten te helpen.
”Please wait to be seated”
Oftewel, wacht even voordat je gaat zitten. Waar we ook kwamen, overal stond dit bord bij de deur van het restaurant of bij de ingang van het terras. Niet perse uniek, maar wel erg handig.
Hierdoor weet je dat er een nieuwe tafel is binnengekomen en daardoor kun je de gasten zelf naar een goede plek begeleiden. Daarmee blijft het lekker overzichtelijk.
Hoe zou je dat in Nederland kunnen integreren? Stel, je restaurant is net open en de eerste gasten komen binnen, dan is het misschien een beetje raar om je gasten voor een leeg restaurant te laten wachten.
Bij een druk diner kan dit overigens wel handig zijn. Gasten hebben waarschijnlijk gereserveerd en willen laten weten dat ze er zijn.
In plaats van dat gasten in de rondte gaan lopen en de eerste de beste medewerker aanspreken, kun je de gasten duidelijkheid geven door aan te geven dat ze even moeten wachten en bij de ingang moeten blijven staan.
Restaurants zien er verzorgd uit
Wat ik erg belangrijk vind en waarvan ik vind dat we dat in Nederland goed voor elkaar hebben, is het uiterlijk van een restaurant. En daarmee heb ik het over het interieur en hoe een restaurant wordt verzorgd.
Mooie tafels, een duidelijke stijl, fijne stoelen, schoon, mooi servies, nette kleding, een mooi ingerichte bar, een verzorgde voorgevel en alles wat de uitstraling op een positieve manier beïnvloed is voor mij een reden om voor een restaurant te kiezen of door te lopen.
Ik vind dat restaurants in Spanje hier vaak op laten afweten. Daar kun je op een groene tuinstoel een ietwat onverzorgde uitstraling verrast worden met lekker eten. In Nederland kun je vaak aan de uitstraling van het bedrijf zien wat de standaard is van een restaurant.
In Polen is dat niet anders. Daar zagen restaurants er op zijn eigen manier goed uit. Alle restaurants hadden een eigen stijl en vaak kon je aan de stijl en de uitstraling de kwaliteit en de standaard van een restaurant aflezen en dat was over het algemeen erg goed!
Wat kunnen we van Polen leren?
Ik heb goede ervaringen met Polen en met de stad Gdańsk, maar weet natuurlijk niets over de horeca in miljoenensteden als Warschau en Krakau. Toch heb ik wel het gevoel dat wat ik in Gdańsk heb gezien de standaard in Polen is.
En wat kunnen we daar van leren?
Allereerst dat horecamedewerkers in Polen blij lijken te zijn met het werk dat ze doen. Elke gast wordt intentioneel en met een brede glimlach behandelt en ook al ben je niet helemaal tevreden, toch word je op een correcte manier geholpen.
In Gdańsk heb ik ook ervaren wat de kracht van recensies zijn. Veel restaurants hadden veel en goede recensies, waardoor het voor mij makkelijk was om te beslissen in welke restaurants we gingen eten of een drankje gingen doen. Het kan enorm lonen om recensies te sparen voor je restaurant.
Daarnaast vond ik de kwaliteit van de producten ook erg goed. Aan de goede recensies was geen woord gelogen. De service was goed en de gerechten waren lekker. Het laat mij zien dat Polen een hoge standaard heeft in dat wat ze hun gasten willen serveren.
Online vindbaar worden
met je restaurant?
Wil je niet alleen op locatie gevonden worden, maar ook online? Wil je je gasten via online marketing binnenhalen of een sterkere band creëren met je vaste gasten? Ik kan je helpen!
Met twaalf jaar horeca-ervaring en ervaring in de online marketing kan ik je adviseren over online marketing en een strategie voor je bepalen. Met de strategie die ik heb uitgeschreven kun je online aan een sterke fundering van je restaurant werken.
Wil je onder de aandacht komen van toeristen? Wil je zakelijke ruimtes vaker verhuren voor zakelijke bijeenkomsten? Wil je beter gevonden worden als trouwlocatie? Ik kan je helpen!